Smart Marketing
Image default
Bedrijven

Wat is CRO en hoe pas je dat toe?

Misschien heb je er wel eens van gehoord maar weet je niet precies wat het is. De term CRO hoor je steeds meer in de online marketing. Maar wat is het precies en is het interessant voor mijn website? In deze blog krijg je antwoorden op die vragen.

Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie in het Nederlands. Het doel is, zoals de naam al doet vermoeden, het verbeteren van het conversiepercentage van een website. Hiermee worden dus niet meer klanten naar een website bepaalde website op pagina gehaald maar gaat het om de verhoging van het conversiepercentage. Als CRO goed wordt toegepast haal je dus meer verkopen, leads of andere conversiedoelen uit hetzelfde aantal bezoekers.

Is CRO interessant voor mijn website?

In principe kan CRO op elke website worden toegepast waar een doel is ingesteld. Dit kan een klein doel zijn zoals het klikken op een bepaalde link of een inschrijving voor een nieuwsbrief maar ook een groot doel zoals een aankoop van een product of een offerteaanvraag. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer je met CRO kunt doen. In de volgende alinea lees je waarom.

Data, data en nog meer data

Bij CRO probeer je zoveel mogelijk te traceren wat een bezoeker op jouw pagina of website doet. Dit is binnen de online marketing heel iets anders dan SEO of linkbuilding maar het kan nog waardevoller zijn. Je wilt immers dat bezoekers overgaan tot een conversie op je website op een bepaalde pagina. Om de juiste data te verzamelen kun je gebruik maken van een heel aantal tools die online gratis of betaald te verkrijgen zijn. Aan de hand van deze data kun je zien waar knelpunten zitten op je website of webpagina. Aan de hand van deze data probeer je je een verbetering door te voeren.

Testen en optimaliseren

Een belangrijk onderdeel van CRO is het testen van jouw verbetering. Dit kun je op meerdere manieren testen. De bekendste en meest gebruikte manier is A/B-testing. Hierbij krijgen 50% van de bezoekers de huidige versie van je website of webpagina te zien en 50% de verbeterde versie. Doormiddel van data zie je dan of de verbetering ook daadwerkelijk tot meer conversies lijdt. Is dit wel het geval? Dat voor je de verbetering door op je website.