Hoewel de advertentieplatforms van zowel Google als Meta veel van dezelfde mogelijkheden bieden, zijn er fundamentele verschillen die je kunnen tegenhouden als je van de ene naar de andere overstapt. Een overzicht: Platformen en plaatsingenDe meeste mensen kennen Google Ads van de tekstadvertenties in de zoekresultaten, die getriggerd worden op basis van specifieke zoektermen. Dat noemen we een zoekcampagne. Maar wist je dat Google Ads nog andere campagnetypes heeft? Er is ook een display campagne, waarbij je visuele advertenties toont aan miljoenen websites die in het Google AdSense programma zitten. Verder kan je via dit platform adverteren op YouTube, Gmail, Discover, enz. Meta Ads heeft geen equivalent voor zoekcampagnes. Je adverteert op het Meta Audience Network, dat bestaat uit diverse plaatsingen op Facebook, Instagram en Messenger. AdvertentievormenMeta Ads biedt verschillende advertentievormen aan. Gebruik een enkele afbeelding of video, of ga voor een carrousel die uit 2 of meer afbeeldingen en/of video’s bestaat. Bij zo’n carrousel heeft elk item haar eigen kop, beschrijving en CTA. Verder biedt Meta Ads een paar speciale formats, zoals een collectie met een Instant Experience daaraan gekoppeld. Bij Google Ads is het soort advertentie afhankelijk van de campagne. Je hebt enerzijds de tekstadvertenties, die bestaan uit meerdere koppen en omschrijvingen. Daarnaast kan je zelf banners (bv. een PNG-afbeelding) opladen of een responsive display ad maken. Tenslotte heb je ook de mogelijkheid om met video’s te adverteren op YouTube en partnersites. BudgettenMeta Ads laat je toe om een dagelijks budget of een totaalbudget in te stellen. Bij deze laatste optie zal het budget verdeeld worden over de looptijd. Google Ads biedt enkel de mogelijkheid om een dagelijks budget te gebruiken – met uitzondering van video campagnes. De kosten van Google Ads en Meta Ads worden mede bepaald door de manier waarop kosten worden aangerekend. Dat kan op basis van een klik (CPC), per duizend vertoningen (CPM) of per acquisitie (CPA). TargetingHet grote voordeel van Meta Ads is dat het veel demografische data heeft over haar gebruikers. Dat is handig wanneer je wil adverteren op specifieke interesses of consumentengedrag. Google heeft die informatie niet (of toch niet volledig). Daarom ligt de focus in dit advertentieplatform op zoekwoorden. Beide platformen laten je toe om je doelgroep te verfijnen op basis van hun woonplaats, geslacht, leeftijd en andere parameters. |
