Smart Marketing
Image default
Bedrijven

Hoe zit een marketing opleiding in elkaar?

Met een Nima marketing opleiding op zak kun je als marketeer overal terecht. Marketing is namelijk een ontzettend breed inzetbare tool, waarmee je in elke soort professionele sector wel terecht kunt. Marketing is ontzettend uitgebreid en gevarieerd, en dat maakt het dan ook zo’n ontzettend interessante beroepsopleiding. Bij Nima marketing worden er zulke uiteenlopende marketing opleidingen aangeboden, met de kwaliteit en expertise die je mag verwachten van de beroepsvereniging voor marketing professionals. Het maakt eigenlijk niet uit hoeveel ervaring je hebt, je kan altijd aan de slag om het beste uit jezelf te halen en te groeien in de marketing sector!

Wat is ‘marketing’?

Voordat we verder ingaan op wat je allemaal leert bij een marketing opleiding, en hoe het traject eigenlijk in elkaar zit, is het eerst wel handig om te weten wat marketing nou eigenlijk is. Zoals gezegd is marketing een ontzettend breed inzetbare term, die je te pas en te onpas om de oren kan vliegen. Het begrip marketing omvat eigenlijk alle werkzaamheden die komen kijken bij het verkopen van een product of dienst. Het is dus een commerciële bezigheid die in tal van professionele situaties ingezet kan worden. Want waar kun je aan denken bij het ‘verkopen van een product’? Dat kan van alles zijn toch?

Het in de markt zetten van een product

Bij het in de markt zetten van een goed of dienst moet er altijd gekeken worden naar ontzettend veel verschillende factoren. Welke prijs ga je hanteren? Wat voor soort reclame wil je maken? Waar verkoop je het product? Online? Of in een stenen winkel? Wat wil je uitstralen als bedrijf? Welk gevoel moet je product of dienst oproepen bij mensen? Wil je bekendstaan als een bedrijf met een verhouding tussen prijs en kwaliteit? Of wil je gaan voor de hoogste soort aanzien dat maar mogelijk is? Dat zijn allemaal vragen die spelen bij het verkopen van een product. Het zal je dan ook niet verbazen dat je bij een marketing opleiding precies deze onderwerpen de revue zullen passeren.  

Brede kennis en vaardigheden

Uiteraard heb je bij een opleiding tot marketing specialist de keuze uit verschillende gradaties van moeilijkheid, afhankelijk van de hoeveelheid ervaring en kennis die je reeds bezit. Het is dus mogelijk om te differentiëren tussen de onderwerpen die je leert op basis van welk niveau je zit. Maar de basis van elke marketing opleiding is ongeveer hetzelfde. Je zal altijd te maken krijgen met basisbegrippen die iedereen moet kennen zoals een goede marketingmix, de 4 P’s (prijs, plaats, product en promotie), strategie en online mogelijkheden. Verder wordt er ook gekeken naar interne en externe factoren die meespelen bij de verkoop binnen een bedrijf, en naar communicatiebeleid.