Merken maken in deze dagen pas betekenisvolle connecties met mensen, als ze erin slagen hun een gevoel van kracht te geven. Het publiek wilt niet langer gepamperd worden, ze willen mogelijkheden krijgen om zelf te helpen. Tijdens de eerste weken van de pandemie waren bedrijven er om de mensen gerust te stellen. Als merk was het belangrijk te laten zien dat alles wel goed zou komen en dat je wel zou zorgen voor je publiek. Maar ondertussen zijn mensen die behandeling beu. Ze willen zich in deze tijden van crisis niet meer als slachtoffers voelen. Ze willen niet langer machteloos staan tegenover de situatie, maar er actief iets aan doen. En precies op dat punt raden psychologen aan als merk in te springen. WAT STRESS DOET MET EEN MENSWanneer mensen onder een grote hoeveelheid stress geplaatst worden, kan dit volgens psychologen tot twee mogelijke reacties leiden.
De eerste reactie komt nu steeds minder vaak voor. Het publiek is de helden beu. Ze willen zelf de held kunnen zijn en voor hun dierbare vechten. HOE JE HIER ALS MARKETEER BEST MEE OMGAATHoe graag mensen ook zelf het heft in handen nemen, de social distance en blijf-in-je-kot regelingen gooien heel wat roet in het eten. Ze laten mensen achter met een frustrerend machteloos gevoel. Op dit punt is het aan de marketeers om een helpende hand uit te steken met behulpzaamheid-campagnes. Als bedrijf kun je mensen in contact brengen met nieuwe doelen en hun projecten bieden waarmee ze kunnen helpen. Zorg dat de aankoop van je merk gelijk staat aan het bieden van hulp, en bedank de mensen daar ook voor. Belangrijk is dat je hierin authentiek en geloofwaardig blijft. ZO ZIET EEN SUCCESVOLLE BEHULPZAAMHEID-CAMPAGNE ERUITDeze elementen maken een succesvolle behulpzaamheid-campagne:
Voorbeeld: UberEats heeft de levering van lokale restaurants in je buurt gratis gemaakt om lokaal kopen populairder te maken. Op deze manier steken ze, samen met hun cliënteel, kleinere zaken een hart onder de riem. |
https://www.teamtuesday.be |