Wat is B2B e-commerce?

Smart-marketing

B2B e-commerce wat is dat precies? Dit begrip bestaat uit twee delen: “B2B” en “e-commerce”. Laten we eerst eens bekijken wat B2B en e-commerce los van elkaar betekenen.

Business to Business (B2B)

Business to business gaat over bedrijven die producten of diensten leveren aan andere bedrijven. B2B bedrijven leveren dus niet direct aan consumenten. Een bekend voorbeeld van een B2B bedrijf in Nederland is de Makro. Deze van oorsprong Nederlandse groothandel levert alleen producten aan andere bedrijven. De tegenhanger van B2B is B2C (business to consumer), deze bedrijven leveren alleen aan consumenten. 

 

E-commerce

Zoals Pieter Zwart (CEO Coolblue) in 2017 bij Businessboost Live zei: “Het is altijd iets met een plaatje, iets met een prijsje en iets met een knopje.”. E-commerce staat letterlijk voor elektronische handel, maar de precieze definitie is niet helemaal duidelijk. Het is een erg breed begrip. 

 

B2B e-commerce

Nu we weten wat B2B en e-commerce betekenen kunnen we ze samenvoegen. 

Bedrijven moeten goederen inkopen om hun primaire processen uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een restaurant die tomaten moet inkopen om tomatensoep te maken. Als die tomaten online besteld worden, is dit een voorbeeld van B2B e-commerce. B2B e-commerce zal de komende jaren alleen maar toenemen, want waarom zou de klantreis alleen voor consumenten perfect moeten verlopen? Als het inkoopproces in de B2B sector eenvoudig via online platforms gedaan wordt kan er tijd en geld bespaard worden. 

Het shoppen van een consument verloopt anders dan die van het inkoopproces van een bedrijf. Zo zijn er ook situaties waarin iemand anders dan de inkoper de bestellingen moet goedkeuren. 

Inkopers willen efficiënt met hun tijd omgaan, daarom is het belangrijk dat een B2B e-commerce webshop goed afgestemd is op de wensen van de inkoper in een bepaalde sector. Daarbij kan gedacht worden aan een fijn design van de website, duidelijke informatie, inkooptips en een soepele checkout.