Een heel duidelijk en merkbaar gevolg van corona is, dat het aantal aankopen die online plaatsvinden enorm hard zijn gegroeid. Alle apparaten die wij dagelijks tot onze beschikking hebben, zorgen ervoor dat we steeds meer en meer online shoppen. We downloaden massaal de apps van grote bedrijven en bijna elke ondernemer heeft wel zijn eigen webshop. Tegelijkertijd met deze groei in online bestedingen, gaan mensen steeds minder vaak naar fysieke winkels als ze iets nodig hebben. Voor zowel de consument als de producten zitten zowel voor- als nadelen ‘shift’ van fysiek shoppen naar online shoppen. Deze gevolgen zijn heel interessant, dus in dit artikel ga ik in op beide kanten van het verhaal. De marktwerking tussen de producent en de consument, vraag en aanbod, heeft veel invloed op wie er winst boekt en wie er verlies draait.
Als eerste ga ik het hebben over de producenten, voor deze groep zijn er zowel voordelen als nadelen. Een aanzienlijk voordeel dat de producenten ervaren, is dat er steeds minder winkelpanden en personeel hoeft te worden gehuurd. Als je online iets koopt, dan hoef je daar geen winkel voor te hebben. Slechts een groot pakhuis en dat scheelt heel wat geld. Een nadeel dat hier aan verbonden is, is dat er heel veel processen in zo’n distributiecentrum aan de gang zijn. Ook is het niet altijd fijn om zelf de distributie te moeten regelen. Als een distributiebedrijf iets niet op tijd levert, krijg jij de schuld. Een voordeel voor de producenten is wel, dat ze online veel meer klanten kunnen bereiken. Waar in België je ook woont, als je internet hebt dat kan je bij elke winkel iets kopen.
Dan de consumenten nog, voor hen zijn er vooral veel voordelen verbonden aan het online shoppen. Ten eerste hoef je er de deur niet voor uit. Daarnaast kan je online producten veel beter vergelijken dan in het echt, zo koop je alles voor de hoogste kwaliteit en tegen de laagste prijs. Bovendien hoef je meestal geen verzendkosten te betalen, dus de spullen komen gratis naar je toe. Het enige echte nadeel is dat als je iets bestelt, het een tijdje duurt voordat je het product in huis hebt. |
https://www.vpd.eu/ |