CO2 uitstoot nieuwe auto’s weer hoger

CO2 uitstoot nieuwe auto’s weer hoger

Een nieuwe auto stoot dit jaar per gereden kilometer 117 gram CO2 uit. In de eerste helft van het jaar hiervoor was het slechts 112 en in 2015 enkel 102 gram. Het overheidsbeleid om elektrisch rijden te stimuleren zorgt niet voor een daling in de CO2-uitstoot door auto’s. Volgens de RAI is dit deels te wijten aan de nieuwe CO2-emissie test welke op papier hogere waardes laat zien dan voorheen. De auto’s zijn hierdoor duurder geworden en de aanschaf zeker van kleinere milieu minder belastende auto’s is hierdoor afgenomen. Als voorbeeld is het marktaandeel van de Toyota Aygo met 4% afgenomen, een auto welke milieu niet erg zwaar belastend is en goedkoop te verzekeren via bijvoorbeeld verzekeraar Allianz Direct. Ook de bijtellingsregels voor leaserijders zijn anders geworden. De Tesla-taks regelt dat de elektrische lease auto 4% bijtelling krijgt over de eerste 50.000 euro waarna de belasting omhoog gaat naar de 22%. De duurste Tesla modellen worden hierdoor bijna niet meer gekocht. Waar er in 2018 nog 8500 Tesla’s met een prijskaartje van 100.000 euro of meer werden verkocht zijn dit er tot nu in dit jaar maar 177. De elektrische Jaguar ziet hetzelfde probleem met slechts 48 verkochte exemplaren. De leaserijder keert terug naar de benzine en diesel auto’s zoals de Audi A6 of Mercedes E-Klasse. Ook het populair blijven van SUV’s zorgt ervoor dat de CO2 uitstoot gelijk blijft of zoals momenteel zelfs toeneemt.

Milieuorganisaties niet tevreden

Ook Greenpeace ziet deze tendens. Het kabinet doet te weinig aan de verduurzaming van het verkeer is daar de mening. Nederland slibt dicht en hierdoor neemt de uitstoot toe.

De stimulans om elektrisch te rijden voor een breed publiek ontbreekt. Ook het afbreken van het kabinet van bestaande afspraken met werkgevers en werknemers zorgt voor onzekerheid waardoor de consument zich weer meer richt op de auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Onder ander de bijtelling voor leaseauto’s welke op het punt staat te verdubbelen wat ongeveer honderd euro per maand zal kosten voor de rijders ervan speelt hierin een rol. Een klap welke deels op te vangen is met een goedkopere autoverzekering voor de overige auto’s in het gezin maar te weinig om mensen in de elektrische auto’s te houden. Een autoverzekering kan vaak goedkoper als men overstapt en een andere verzekering afsluit echter honderd euro per maand zal men er niet mee besparen. Ook Natuur en Milieu is niet blij met de stijgende CO2-uitstoot. Hoewel Brussel autofabrikanten oplegt CO2-reductie toe te passen gaat dit echter om een gemiddelde per auto. Hierdoor ontstaat een situatie waarin de zware vervuilende auto’s geproduceerd blijven worden en men als compensatie enkele elektrische modellen op de markt zet. De norm tot vermindering van de uitstoot blijft in de praktijk juist voor meer uitstoot te zorgen. Na 2025 is er nog nauwelijks fiscaal voordeel op het elektrisch rijden en zo zal de benzine en dieselauto blijvend de eerste plek innemen ten opzichte van de elektrische auto. Linkbuilding